Het digitale schoolbord

Op stage worden we er allemaal mee geconfronteerd. Je ziet geen krijtbord vooraan in de klas, maar wel een digitaal schoolbord.

Een digitaal schoolbord heeft zowel voor- als nadelen. Ik ben eens op zoek gegaan naar enkele voor- en nadelen en kwam tot het volgende:
Voordelen:
– Voor leerlingen die last hebben van allergieën en/of astma is het gebruik van een digitaal bord positief.
– Leerkrachten hebben minder last van schrijfkrampen.
– Je kan eenvoudig gebruik maken van filmpjes, geluiden, figuren,… waardoor de leerlingen op verschillende manieren in contact komen met de leerstof, wat het onthouden ervan bevorderd.
– Het bord nodigt uit om te experimenteren.
– Je leerlingen worden technologisch vaardiger.
– Wat je op het bord schrijft kan je printen, waardoor de leerlingen zich kunnen concentreren op de lesinhoud en niet op het noteren daarvan.
– Het is sterk visueel: kinderen kunnen gemakkelijk volgen.
– De voorbereiding kan volledig thuis gemaakt worden.

Nadelen:
– De kostprijs ligt heel hoog.
– Voorbereiding kost veel tijd.
– Leerkrachten moeten leren werken met een digitaal schoolbord.
– Wat als je bord uitvalt/defect is?
– Door de lichtinval moeten de gordijnen vaak dicht.
– De meeste borden kan je niet verschuiven (omhoog/omlaag), want het hangt vaak vast.

bord 1

Zoals je kan lezen zijn er heel wat voor- en nadelen. Ik vind dat een digitaal schoolbord zeker en vast zijn meerwaarde heeft. Maar een krijtbord heeft dat ook. Daarom ben ik een voorstander bord 2om zowel een krijtbord als een digitaal schoolbord in de klas te hebben. Zo heb je steeds een keuze en gebruik je afhankelijk van de situatie wat het beste is. Wil je bijvoorbeeld een filmpje tonen, dan kies je het digitaal schoolbord. Maar wil je bijvoorbeeld in het eerste leerjaar een nieuwe letter aanleren, dan kies je voor het krijtbord.

Van wat ben jij een voorstander?

Plaats een reactie