iPads op school

icoon nadenken

Ben ik een voor- of tegenstander van iPads in de klas. Dit vind ik voor mezelf een moeilijke vraag. Daarom heb ik eerst en vooral een persoonlijke lijst opgemaakt met wat ik voor- en nadelen vind van de iPad.

 

Voordelen:
– Er zijn geen verlengkabels nodig.
– Ze zijn handig te verhuizen: elke klas kan ze gebruiken zonder veel moeite.
– Ze kunnen leerstof verrijken met filmpjes, educatieve games en quizzen, waarbij je meteen ziet of de leerlingen de leerstof begrepen hebben.
– Het gebruik van iPads kan motiverend werken.
– Zieke kinderen kunnen thuis meedoen met de les.
– De leerlingen kunnen er individueel en op hun eigen niveau en tempo op werken.
– Het is eenvoudig om zaken mee op te zoeken.
– De leerlingen bouwen digitale vaardigheden op.

Nadelen:
– iPads zijn niet goedkoop.
– Wat gebeurt er als een leerling een iPad laat vallen en deze kapot is?
– De leerlingen hebben steeds internetverbinding nodig. Wat als deze niet beschikbaar is?
– Er is geen toetsenbord, USB-poort,…
– De invoer van het systeem vereist veel organisatie en administratie. Wie zal er de apparaten beheren?
– Spelletjes en leerzame apps kosten vaak veel geld.

ipads in de klas

Bij het lezen van al deze voor- en nadelen kan ik voor mezelf concluderen dat er heel wat voordelen zijn die overwegen. Daarom vind ik het goed dat er iPads in de klas zouden komen. Maar dit in beperkte mate. Ik vind niet dat de iPad de boeken en cursussen van de leerlingen moeten vervangen. Wel kan het gebruikt worden ter ondersteuning van deze boeken en cursussen.

Leerlingen vinden het leuk om afwisseling te krijgen in de klas. Een educatief spelletje zullen ze dus zeker en vast leuk vinden. Ook een filmpje tonen bij een bepaald onderwerp wordt kinderspel.

Er zijn heel wat kinderen die over een iPad beschikken. Laat hen hier thuis zeker en vast gebruik van maken om het leren te ondersteunen. Laat hen zien welke mogelijkheden er zijn. Niet iedereen heeft natuurlijk een iPad thuis, daarom is het handig dat deze leerlingen op school in contact komen met de iPad. Zo hoeven zij niets te missen.

 

Plaats een reactie