Voorleesweek

SL_VOORLEESWEEK_AFF_AUG12_A2_DEF.indd

Vorige week (22-30 november), was het voorleesweek. In deze week worden in de bibliotheken extra aandacht gegeven aan lezen, om zo iedereen aan te sporen om te lezen.

De bibliotheek in Sint-Katelijne-Waver deed hiervoor iets speciaals. Zo werd er voorgelezen door de schepen van bibliotheken uit het boek ‘De ongelooflijk bijzondere boekeneter’. De leerlingen mochten blijvend in het thema, aan de slag om zelf een eetbaar boek te maken. De bibliotheek had namelijk gezorgd voor biscuits in de vorm van een boek die de kinderen mochten versieren met cupcake-toppings.

Ik vind de voorleesweek een leuk initiatief. Het zet het lezen eens een weekje extra in de kijker. Je kan er in je klas het weekthema van maken. Er zijn heel veel mogelijkheden om te werken rond boeken. In deze week zijn er dan ook heel wat leuke initiatieven voor kinderen, je kan er zeker en vast inspiratie uithalen voor in de klas.

Ook in de Klimaatschool van Bree werd er aandacht besteedt aan de voorleesweek. Daar hebben de leerlingen van het zesde leerjaar voorgelezen aan de kleuters. Dit werd uitvoerig voorbereidt. Zo kwamen de aspecten van voorlezen aan bod en werd er heel wat geoefend. Zo’n initiatieven zouden gemakkelijk het hele jaar door enkele keren kunnen. Het is educatief voor zowel de kleuters als voor de leerlingen van het zesde leerjaar.

Ik vind het leerrijk om na het lezen van een boek met de kinderen te werken rond het boek. Dit kan gaan van het maken van een kwartetspel tot het zelf schrijven van een einde bij een boek dat een open einde heeft. Zo wordt het boek niet enkel gelezen. Je kan hierbij ook makkelijk vakoverschrijdend werken. Zo kan je werken rond beeld, door de leerlingen een collage te laten maken rond het boek. Een ander leuk idee is de leerlingen een filmpje te laten maken rond het boek. Hier werk je dan rond media.
Lezen heeft dus enorm veel mogelijkheden, die wij als leerkrachten moeten benutten.

 

Plaats een reactie