Reactie op Ayla: Inclusief onderwijs

inclusief onderwijs

Op Ayla haar blog las ik ook over het feit dat inclusief onderwijs nog niet mogelijk is op alle scholen. Dit vind ik heel jammer. Ik vind namelijk dat elk kind een kans moet krijgen. Een inclusiekind heeft misschien wel beperkingen, maar zeker en vast ook mogelijkheden. Ik vind het belangrijk dat deze kinderen deze mogelijkheden kunnen ontwikkelen.

Vandaag las ik in een artikel dat vier op de vijf leerkrachten het inclusief onderwijs niet praktisch haalbaar vinden.Deze leerkrachten willen concrete maatregelen zoals de klasgrootte aanpassen, extra assistentie in de klas, extra opleiding en samenwerking met experts. Ik begrijp dat de leerkrachten hieraan behoeften zouden hebben. Het kan niet gemakkelijk zijn voor een leerkracht. Het kan zijn dat de leerkracht met onzekerheden of angsten zit. Daarom is het heel belangrijk dat er een open communicatie is.
Er zijn ook steeds mogelijkheden. Zo kan je mensen (bijvoorbeeld ouders, grootouders,…) vragen om af en toe te komen helpen in de klas. Ook de klasgenootjes kan je mee inschakelen als ondersteuners. Je hoeft er als leerkracht dus zeker niet alleen voor te staan.

In het artikel staat ook dat 87% van de leerkrachten vinden dat ze niet voldoende geïnformeerd zijn over het M-decreet. Het M-decreet is goedgekeurd en zal volgende schooljaar in werking  treden. Daarom zou ik hier kort even willen uitleggen wat het M-decreet precies is.
Het M-decreet is een decreet voor maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het verplicht scholen meer aandacht te besteden aan hun zorgaanbod en oog te hebben voor de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen.
Het doel is meer leerlingen in het reguliere onderwijs te houden en minder leerlingen te laten doorstromen naar het buitengewoon onderwijs en anderzijds meer leerlingen uit het buitengewoon onderwijs te verwelkomen in het reguliere onderwijs.

Er is een site die een antwoord geeft op 20 veelgestelde vragen van leraren en scholen over het M-decreet. Ik vind dat het hier heel wat uitleg in vindt. Als je dus nog met vragen zit, ga dan zeker eens een kijkje nemen.

Plaats een reactie