Reactie op Lobke: ‘Stille dood dreigt voor levenslang leren’

studenten

Ik vind het jammer dat het onderwijs steeds duurder wordt. Voor sommige mensen is het al niet gemakkelijk. Zoals Lobke aangaf, zijn er al heel wat studenten die moeten werken om hun studies te betalen. School en werken combineren is al niet gemakkelijk. Door de financiële verhoging zal het volgens mij nog moeilijker worden.

In een artikel las ik dat de verhoging bedoeld is om studenten aan te moedigen hun studies binnen de voorziene tijd af te maken. Ik denk dat dit niet het effect zal zijn dat de verhoging zal teweegbrengen. Het is namelijk nadelig voor werkstudenten om de kosten omhoog te trekken. Deze studenten moeten al werken omdat ze niet rondkomen. Als ze nu nog meer moeten betalen, zullen ze nog meer moeten werken, waardoor ze opnieuw minder tijd hebben om aan hun schoolwerk te besteden. Een omgekeerd effect dus dan dat men wil bereiken. Ik hoop dan ook dat deze maatregel, die gericht is op het besparen in het hoger onderwijs, niet zal worden doorgevoerd.

Omdat het niet gemakkelijk is om werken en school te combineren ben ik op zoek gegaan naar enkele tips:

  • Vraag aan je werkgever om flexibiliteit in je werkuren, zodat je naar de lessen kan gaan.
  • Leg aan je vrienden uit wat je met je studie wil bereiken, zo kunnen ze begrijpen dat je nu minder tijd voor hen hebt.
  • Plan dagelijks een uur in om te studeren.
  • Zorg voor een studeerplek waar jij je goed voelt en waar niemand je kan storen.
  • Geef jezelf een deadline. Beslis wanneer je een bepaald doel wil bereiken en probeer je hieraan te houden.
  • Probeer hulp in te schakelen van buitenaf om te helpen.

Plaats een reactie